Testare în Realitatea Virtuală

AULA–Evaluare VR pentru ADHD

sau…

Testarea în Realitate Virtuală a copiilor pentru atenție, răbdare, putere de concentrare, viteză de reacție

Odată cu evoluția tehnologiei și a informaticii apar aplicații noi într-o mulțime de domenii. Psihologia nu poate rămâne în urmă din acest punct de vedere și astfel apar în practică instrumente de evaluare din ce în ce mai automatizate și mai adaptate la tehnologia modernă. Desigur, testele clasice, scrise sunt încă predominante, dar cele computerizate prind tot mai mult teren, întrucât au avantajele lor. Astfel pornind de la clasicele teste psihologice, completate pe hârtie s-au dezvoltat pe parcurs diferite teste online, care puteau fi completate stând în fața unui calculator, iar acum au apărut și testele interactive aplicate cu ajutorul tehnologiei VR (Realitate Virtuală).

Din dorința noastră declarată de a aduce psihologia cât mai aproape de oameni, și de a o face cât mai accesibilă publicului larg, am adus în România un program de Realitate Virtuală – AULA VR. Programul se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani, urmând ca în perioada următoare (după lansarea oficială) să aducem și omologul său pentru adulți.

În ce constă testarea

Copilul, cu vârsta cuprinsă între 6 și 16 ani își pune (sau este ajutat) ochelarii de realitate virtuală și căști. El ajunge astfel în sala de clasă virtuală unde urmează a se face evaluarea.

Aici profesorul virtual din clasă, ajută copilul să se acomodeze, iar apoi îi explică ce are de făcut în continuare… și testarea începe.

Procesul de testare durează între 15 și 20 de minute, evaluarea fiind supravegheată pe toată durata desfășurării ei de către psiholog de pe ecranul calculatorului.

Desigur, programul în sine nu este suficient pentru a pune un diagnostic. Și nu recomandăm diagnosticarea copilului utilizând exclusiv un program automat. Este important ca evaluarea să fie făcută de către un specialist (psihiatru, psiholog, consilier școlar). Raportul detaliat obținut în urma testării, ajută specialistul în observarea unor detalii altfel greu de măsurat, iar interpretarea rezultatelor AULA obținute să fie făcute de către o persoană pregătită special în prealabil în acest scop.

Ce este și ce evaluează AULA?

Mediul de lucru

Mediul virtual Aula simulează o sală de clasă. Pe parcursul administrării testului sunt introduși în mediul de lucru o serie de stimuli distractori, atât vizuali cât și auditivi, foarte similari cu ce se întâmplă într-o școală reală. Acest lucru permite evaluarea copilului în condiții foarte similare cu cele întâlnite în viața de zi cu zi.

Profil atențional complex

Aula poate măsura eficient:

  • capacitatea de concentrare
  • Atenția auditivă și vizuală
  • Implulsivitatea
  • Activitatea motorie
  • Reacția la elemente distractoare
  • Viteza de procesare

Jurnal al mișcărilor

Ochelarii 3D folosiți pentru testarea în AULA conțin un senzor care percep mișcarea capului în timpul testării și o înregistrează. Astfel, dacă privirea copilului părăsește spațiul tablei, AULA, înregistrează aceste date, permițând clinicianului să evalueze răspunsurile slabe și din prisma calității atenției acordate stimulului sau sarcinii respective.

Performanța în sarcină

AULA oferă în rapoartele sale rezultate diferențiate în funcție de activitatea efectuată, ajutând clinicianul să compare activitățile diferite din timpul testării. Acest lucru permite compararea performanțelor copilului în mediu cu stimulare crescută și în mediu cu stimulare scăzută, sau dacă există probleme de adaptare când se trece de la un mediu la altul (adaptarea atenției).

Performanță diferențiată pentru căile senzoriale auditive și vizuale

Rapoartele AULA oferă rezultate diferențiate pentru răspunsurile copiilor la stimulii auditivi și vizuali. Aceste informații pot fi utilizate pentru planificarea și monitorizarea tratamentului.

Performanța cu și fără distractori

AULA oferă rezultate diferențiate pentru sarcinile auditive și vizuale atât fără distractori cât și în prezența acestora. Acest lucru ajută clinicianul să înțeleagă mai bine mediul pentru performanța optimă în cazul fiecărui copil.

AULA este un program utilizat pentru evaluarea nivelului de atenție, concentrare sau impulsivitate la copii. Programul analizează reacțiile copiilor pe componentele specifice Tulburării de atenție și hiperactivitate (ADHD), generând informații importante pentru diagnostic.

Avantaje

Testarea copiilor în mediul virtual are loc în condiții de siguranță, iar reacția lor la testarea în mediul virtual este una de entuziasm. Majoritatea fiind atât de implicați în mediul 3D regretă perioada scurtă a testării.

Pe de altă parte perioada de testare este redusă, întrucât analiza stimulilor și a răspunsurilor este făcută automat de către calculator. Acest lucru, pe lângă reducerea timpului total al evaluării, simplifică notarea rezultatelor, crește acuratețea notării rezultatelor și reduce erorile de interpretare care pot apărea la procesarea informațiilor de către o persoană.

Programul a fost conceput pentru a aduce informații semnificative în evaluarea ADHD, astfel încât numărul cazurilor diagnosticate eronat să se reducă semnificativ.

Pe de altă parte, programul are și o componentă didactică. Evaluarea unui elev cu AULA poate da informații specifice învățătorului, sau profesorului de la clasă despre modul învățare al copilului.

De asemenea, evaluarea unei clase de copii cu AULA, dă învățătorului, dirigintelui sau profesorului o imagine generală despre clasă, putând optimiza lecțiile sau nivelul de interacțiune pentru a crește nivelul de performanță al clasei.

Pentru a stabili o programare, sau pentru informații suplimentare despre program și testare ne puteți scrie pe adresa contact@psihologiecluj.ro sau ne puteți suna direct pe numărul de telefon 0734865688

Comments

Testare în Realitatea Virtuală — 2 Comments

    • Bună Adriana,
      În manualul descriptiv al testului nu sunt specificate efecte secundare negative. Testarea durează o perioadă relativ scurtă și nu are elemente generatoare de anxietate sau tensiune. Din contră, copii se simt bine în timpul testării. În plus, evaluarea este permanent monitorizată de către evaluator, pentru a preveni eventuale situații neprevăzute.